Hatalmas baleset rázta meg az Egyesült Királyság keleti partvidékét, amikor egy konténerszállító hajó összeütközött egy olajtankerrel. A hétfő reggel történt incidens hatalmas tüzet és jelentős olajszennyezést okozott az Északi-tengeren, miközben a mentőegységek versenyt futottak az idővel a katasztrófa elhárítása érdekében. Az eset során egy ember kórházba került, míg a legénység többi 36 tagját sikeresen kimenekítették. Az első jelentések szerint minden hajón tartózkodó személyt sikerült kimenekíteni.
Rejtélyes ütközés egy horgonyzó olajtankerrel
A baleset két hajót érintett: a Stena Immaculate nevű, amerikai zászló alatt közlekedő olajtankert, valamint a portugál bejegyzésű Solong konténerszállító hajót. A jelentések szerint a Solong vasárnap indult el Skóciából, úti célja pedig a hollandiai Rotterdam volt. Az ütközés egyik legnagyobb rejtélye, hogy a Stena Immaculate a baleset idején lehorgonyozva állt, így érthetetlen, hogyan történhetett az ütközés.
A tengeri biztonsági szakértők értetlenül állnak az eset előtt, hiszen az ilyen típusú ütközések rendkívül ritkák. David McFarlane, a BBC által megszólaltatott hajózási szakértő szerint „semmilyen körülmények között nem lenne szabad két hajónak összeütköznie ilyen viszonyok között”. Bár a hajók automata vezérléssel közlekedhetnek, minden esetben lennie kell egy felügyelő személyzetnek, aki szükség esetén korrigálja az irányt. A szakértők szerint akár hónapokba is telhet, mire a hatóságok pontosan megállapítják, hogy mi vezetett a balesethez.
A technológia csődöt mondott
A modern hajózási rendszerek elméletileg képesek megelőzni az ilyen típusú baleseteket, hiszen fejlett navigációs rendszerekkel, radarokkal és automatikus ütközéselkerülő rendszerekkel vannak felszerelve. Martyn Boyers, a grimsby-i kikötő igazgatója a CNN-nek nyilatkozva szintén értetlenségét fejezte ki. „Valóságos rejtély, hogy mi történhetett, hiszen a mai hajókat rendkívül fejlett technológiával szerelik fel, amelynek pontosan az a célja, hogy elkerüljék az ilyen eseteket” – mondta Boyers.
A brit hatóságok a Marine Accident Investigation Branch (MAIB) egységeit küldték ki a helyszínre, hogy megvizsgálják a baleset körülményeit. A Reuters beszámolója szerint egyelőre nincs arra utaló jel, hogy szándékos vagy rosszindulatú cselekedet állna a háttérben, de a vizsgálatok még kezdeti fázisban járnak.
Robbanások és olajszennyezés az Északi-tengeren
A Guardian információi szerint a Stena Immaculate fedélzetén katonai tulajdonban lévő repülőgép-üzemanyag volt, amely az ütközés után kigyulladt. A fedélzeten pusztító tűz több robbanást is okozott, ami végül arra kényszerítette a legénységet, hogy elhagyja a hajót. Az incidens egyik legsúlyosabb következménye az, hogy a jet fuel az óceánba ömlött, ami hosszú és költséges kármentesítési munkálatokhoz vezethet.
Bár a repülőgép-üzemanyag kevésbé sűrű és könnyebben elpárolog, mint a nyersolaj, így valamivel könnyebb eltakarítani, a környezeti hatások így is jelentősek lehetnek. A szakértők attól tartanak, hogy a kiömlött üzemanyag káros hatással lehet a tengeri élővilágra, különösen a halállományra és a madarakra. Az ilyen jellegű szennyezések hosszú távú ökológiai károkat okozhatnak, amelyek akár éveken át hatással lehetnek a térség tengeri ökoszisztémájára.
A brit hatóságok folyamatosan dolgoznak az üzemanyag szivárgásának megfékezésén, miközben megkezdődtek a kárfelmérési munkálatok. A következő hetekben a MAIB szakértői részletes elemzést készítenek az ütközés okairól, és várhatóan biztonsági ajánlásokat is tesznek a hasonló balesetek megelőzése érdekében.
A kérdés továbbra is az, hogyan ütközhetett neki egy mozgásban lévő konténerhajó egy lehorgonyzott olajtankernek a nap közepén, miközben minden technológiai feltétel adott volt az elkerüléshez. A vizsgálatok eredményei talán választ adnak erre a rejtélyre, de egy dolog biztos: a tengeri hajózás biztonságának kérdése ismét reflektorfénybe került.