7 kontinens média hírei egy helyen

©unsplash - illusztráció
95 millió dolláros megállapodás született az Apple lehallgatási botrányt követően

95 millió dolláros megállapodás született az Apple lehallgatási botrányt követően

Apple

Az Apple megállapodott, hogy 95 millió dollárt fizet a Siri lehallgatási botrányhoz kapcsolódó, évek óta húzódó csoportos kereset rendezésére. A vád szerint a virtuális asszisztens olyan beszélgetéseket is rögzített, amelyekben a felhasználók nem mondták ki az aktiváló szót, „Hey Siri”.

Mi történt pontosan?

2019-ben egy kiszivárogtató hívta fel a figyelmet arra, hogy az Apple által megbízott külső vállalkozók hozzáférhettek a Siri által rögzített privát beszélgetésekhez. A Guardian szerint ezek között szerepeltek orvosi konzultációk, intim pillanatok, sőt akár illegális tevékenységekről szóló beszélgetések is. Az Apple azt állította, hogy a Siri csak akkor aktiválódik, ha észleli a „Hey Siri” parancsot, ám a riport szerint a virtuális asszisztens gyakran tévesen értelmezett hasonló hangokat, például cipzárak zaját.

A keresetet vezető felperes, Fumiko Lopez, azt állította, hogy az Apple eszközei jogtalanul rögzítették kiskorú lánya beszélgetéseit, amelyben például márkaneveket említett, mint az Olive Garden vagy az Air Jordans. Ezek után az Apple Safari böngészője célzott hirdetéseket jelenített meg számára. Más felperesek olyan esetekről számoltak be, amikor a Siri-vel ellátott eszközök hallgatózó módba léptek orvosi beszélgetések vagy hálószobai interakciók során, anélkül, hogy ők az aktiváló parancsot kimondták volna.

A kereset különösen kiemelte, hogy az Apple marketingstratégiájának központi eleme a felhasználói adatvédelem hangsúlyozása volt. Például a 2019-es CES-en az Apple egyik óriásplakátja így szólt: „Ami az iPhone-on történik, ott is marad.” Ez a kijelentés éles kontrasztban állt a Siri-felvételek kiszivárgásával és azok elemzésével kapcsolatos botránnyal.

A megegyezés részletei

A megegyezés minden olyan felhasználóra vonatkozik, aki 2014. szeptember 17. és 2024. december 31. között Siri-vel ellátott Apple-eszközt használt, és akinek a privát kommunikációját nem szándékosan rögzítette az asszisztens. A kifizetések összege az érintett eszközök számától függ majd.

Az Apple vállalta, hogy törli a 2019 októbere előtt gyűjtött hangfelvételeket, és közzétesz egy tájékoztató weboldalt, amely elmagyarázza, hogyan lehet be- vagy kikapcsolni a Siri javítását szolgáló adatgyűjtési funkciót.

Változások a Siri működésében

A botrány nyomán az Apple ideiglenesen felfüggesztette a Siri válaszainak emberi értékelését. Azóta a vállalat szoftverfrissítéseket adott ki, és új szabályokat vezetett be: a jövőben az értékelők már csak gépi szöveges átiratokkal dolgoznak, nem pedig a hanganyaggal, és kizárólag az Apple alkalmazottai végezhetik ezt a munkát, külső vállalkozók nem.

Ez a megegyezés ismét rávilágít arra, hogy még a technológiai óriások sem mentesek a magánélet védelmével kapcsolatos problémák alól, és a felhasználói bizalom visszaszerzése kulcsfontosságú a hosszú távú sikerhez.

Ez is érdekelhet