Egy közel 60 éven át, egy olasz otthon nappalijában függő festményről kiderült, hogy a világhírű művész, Pablo Picasso alkotása, ami most óriási port kavar a művészeti világban.
Egy különös felfedezés Capri szigetén
A festmény, amelyet eredetileg 1962-ben találtak meg egy déli olaszországi otthon pincéjében, nem sok figyelmet kapott egészen mostanáig. A mű egy fiatal férfi, Luigi Lo Rosso, 24 éves korában került birtokába, aki akkoriban Pompeiben vezetett egy lomtalanítással foglalkozó üzletet. Luigi nem sokat tudott a művészetről, így egyszerűen csak olcsó keretbe tette a női arcot ábrázoló képet, majd felakasztotta a nappalijába.
Bár a festmény bal felső sarkában tisztán olvasható volt a „Picasso” aláírás, sem ő, sem a felesége nem tulajdonítottak neki különösebb jelentőséget. Sőt, Luigi felesége még azon is elgondolkodott, hogy kidobja a festményt, amit „szörnyűnek” tartott.
Az első felismerés: egy családi rejtély
A festmény valódi értékére elsőként Luigi fia, Andrea Lo Rosso figyelt fel. Az 1980-as években, amikor még diák volt, egy művészettörténeti enciklopédiában látta meg Picasso egyik híres alkotását, a „Portrait of a Lady”-t (Dora Maar portréja), amely feltűnően hasonlított a nappalijukban lógó festményre. Capri szigete, ahol a festményt találták, nem ismeretlen hely volt Picasso számára, aki az 1950-es években gyakran látogatott oda.
Andrea megosztotta gyanúját szüleivel, de ők továbbra is közönyösek maradtak a festménnyel kapcsolatban. Mindazonáltal Andrea nem adta fel, és végül sikerült meggyőznie a családját, hogy vizsgálják meg alaposabban a festményt.
Annak ellenére, hogy Andrea kitartóan próbálta bebizonyítani, hogy a festmény valóban egy Picasso-mű, a legtöbb művészettörténész szkeptikus volt. A szakértők többsége legyintett, mondván, hogy a festmény nem lehet hiteles.
Az áttörés csak nemrég, szeptemberben történt, amikor a milánói bíróság végül hitelesítette a festmény bal sarkában látható aláírást. Cintia Altieri, a mű helyszíni vizsgálatát végző grafikai szakértő elmondta: „Hónapokig forenszikai teszteket végeztünk, hogy összehasonlítsuk a festményt más Picasso-művekkel. Nincs kétség, hogy ez Picasso aláírása.”
Picasso egykori szerelme ihlethette a művet
Luca Gentile Canal Marcante, művészeti szakértő és az Arcadia Foundation tiszteletbeli elnöke, úgy véli, hogy a festmény hasonló lehet Picasso más híres alkotásaihoz, mint például a „Portrait of a Lady”. A festmény modellje vélhetően Picasso szeretője és múzsája, Dora Maar volt. Dora Maar, francia fotográfus, nem csak Picasso alkotásainak ihletője volt, hanem ő készítette a híres fényképeket is Picasso „Guernica” festményéről a művész párizsi műtermében.
Marcante és Altieri szerint a festmény értéke körülbelül 6 millió euróra tehető. Jelenleg egy milánói széfben tárolják, és várják a Picasso Alapítvány végső döntését, amely Málaga városában székel. Ha a párizsi Picasso Alapítvány is hitelesíti a festményt, annak értéke várhatóan még tovább fog növekedni.
A festmény hitelesítése nemcsak a Lo Rosso család életét változtatta meg, hanem az egész művészeti világra is hatással van. Az eset rávilágít arra, hogy a művészeti kincsek néha a legváratlanabb helyeken is felbukkanhatnak, akár egy egyszerű olasz nappaliban, ahol évtizedekig észrevétlenül lógnak a falon.