7 kontinens média hírei egy helyen

©Unsplash
Az ‘Apple Vision Pro’ eladásai elmaradnak a várakozásoktól, csökkentették a gyártást

Az ‘Apple Vision Pro’ eladásai elmaradnak a várakozásoktól, csökkentették a gyártást

Apple

Az Apple legújabb, kiterjesztett valóságot kínáló eszköze, az Apple Vision Pro, az eredetileg várt sikerek helyett eddig alacsony eladási számokat produkált. A piacra dobáskor nagy érdeklődés övezte a fejlesztést, ám a magas ár és a kedvezőbb árú konkurens termékek miatt az eladások nem hozták a remélt eredményeket. Ennek következtében az Apple kénytelen volt csökkenteni a gyártást, és egyes jelentések szerint még az is felmerült, hogy az eszköz gyártását akár végleg leállítják.

A Vision Pro piaci bevezetése és a várakozások

Az Apple 2023 elején nagy reményekkel indította el a Vision Pro fejlesztését, amely az első kiterjesztett valóságot (AR) és virtuális valóságot (VR) egyaránt támogató készülék a vállalat kínálatában. A Vision Pro fejlesztésének célja az volt, hogy új dimenziót nyisson a digitális szórakoztatásban, valamint a munkakörnyezetben is forradalmasítsa a virtuális és kiterjesztett valóság eszközeit.

Az innovatív eszközt azonban a rendkívül magas, 3 500 dolláros árcédulával vezették be a piacra, ami sok potenciális vásárlót eltántorított. Az Apple ugyan a minőségi megoldásokat hangsúlyozta, de az eladások messze elmaradtak a cég által várt 300 000-400 000 darabos értéktől. Az IDC piackutató cég adatai szerint az Egyesült Államokban mindössze 170 000 darabot sikerült eladni az első két negyedév során.

Gyártáscsökkentés és leállási lehetőségek

A visszaeső eladások miatt az Apple döntést hozott a gyártási volumen csökkentéséről. Az IT-szektor egyik vezető híroldala, a The Information, október 23-án beszámolt arról, hogy az Apple már a nyár elején elkezdte csökkenteni a Vision Pro gyártását, és komolyan mérlegeli a gyártás teljes leállítását is, amely akár az év végéig bekövetkezhet.

A Vision Pro három fő alkatrész-beszállítója a hírek szerint 500 000-600 000 darab headsethez elegendő alkatrészt gyártott, de egyes gyárak már májusban beszüntették a termelést. Az Apple állítólag értesítette kínai partnerét, a Luxshare-t, hogy novemberben leállíthatják az eszköz gyártását, ha az eladások továbbra sem érik el a kitűzött célokat.

Mi áll az eladások elmaradása mögött?

Az alacsony eladási számok okai között több tényező is szerepet játszik. A Vision Pro kiemelkedő, de drága termék, mely a prémium kategóriát képviseli. Ez nemcsak a versenytársak kínálatában, hanem a vásárlói igények terén is kihívásokat jelent. A piac tele van olcsóbb VR és AR eszközökkel, amelyeket a felhasználók könnyebben elérhetnek. Az Apple Vision Pro 3 500 dolláros ára sokak számára egyszerűen megfizethetetlen, főleg akkor, ha hasonló technológiai színvonalú eszközöket olcsóbban is elérhetnek.

Emellett a kiterjesztett és virtuális valóság piacán nagy a verseny, a technológia folyamatosan fejlődik, és egyre több gyártó kínálja termékeit a fogyasztóknak. Az Apple hagyományosan az innovációra és a prémium minőségre összpontosít, ám a Vision Pro esetében az ár és az újdonság varázsa nem tudta megteremteni azt az érdeklődést, amit a cég remélt.

Tim Cook pozitív jövőképe és a hosszú távú tervek

Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook ugyanakkor továbbra is bízik abban, hogy a Vision Pro sikeres termékké válhat. Október 20-án egy interjúban azt nyilatkozta, hogy a „Vision Pro is fokozatosan sikeressé válik”, és emlékeztetett arra, hogy „az Apple sikeres termékei közül egyik sem vált sikeressé egy éjszaka alatt”. Cook állítása szerint az Apple hosszú távú stratégiát követ, és bízik abban, hogy a Vision Pro idővel megtalálja a helyét a piacon.

Az Apple sokszor híres arról, hogy olyan piacokra lép be, ahol más gyártók már jelen vannak, de idővel megteremti saját egyedi közönségét és sikereit. Az Apple Watch vagy az iPad is ilyen termékek voltak, amelyek kezdetben nem azonnal lettek sikerek, de az idő előrehaladtával mégis piacvezetőkké váltak.

A versenytársak és a piaci kihívások

A Vision Pro piacra kerülésével az Apple szembe kell néznie olyan vetélytársakkal, mint a Meta, a Sony és más VR és AR eszközöket fejlesztő cégek. A Meta például jelentős jelenléttel rendelkezik az AR és VR piacon, és megfizethetőbb termékeket kínál. A Meta Quest sorozat például kedvező áron érhető el, miközben a technológiai élmény is hasonló színvonalú lehet.

Emellett a technológiai igények is változóban vannak. Míg a virtuális és kiterjesztett valóság technológiai lehetőségei lenyűgözőek, sok felhasználó számára ezek az eszközök még mindig túl specifikusak vagy drágák ahhoz, hogy mindennapi használatban helyet találjanak. Az Apple célcsoportja inkább a prémium fogyasztókat célozza meg, de úgy tűnik, hogy az ár és a funkcionalitás aránya ebben az esetben nem találkozott az igényekkel.

Milyen lehetőségek állnak a Vision Pro előtt?

Az Apple most olyan döntések előtt áll, amelyek meghatározzák a Vision Pro jövőjét. Ha a gyártás folytatása mellett döntenek, valószínűleg további fejlesztésekre és árstratégiákra lesz szükség, hogy a készülék szélesebb fogyasztói bázist vonzzon. Az Apple tapasztalata és marketingereje segíthet a Vision Pro sikerének növelésében, de ehhez valószínűleg újra kell gondolni a termék pozicionálását és árazását.

Egy másik lehetőség az, hogy az Apple a Vision Pro-t inkább üzleti vagy ipari célokra fejleszti tovább, ahol a magas ár kevésbé jelent akadályt, és ahol a kiterjesztett valóságot például oktatási, orvosi vagy ipari felhasználásra lehet optimalizálni.

Az Apple újítása és a jövő kérdései

Bár az Apple Vision Pro jelenlegi eladási számai csalódást keltők, a technológiai fejlődés üteme és az Apple hosszú távú stratégiai megközelítése bizakodásra adhat okot. Annál is inkább mivel már készülnek az Apple Vision Pro 2 piacra dobásával, ami a második generációs készüléke lesz a vállalatnak.

Az Apple történelme során sokszor szembesült hasonló kihívásokkal, ám sikerült olyan ikonikus termékeket alkotnia, amelyek ma a mindennapjaink részévé váltak. Elképzelhető, hogy a Vision Pro is idővel megtalálja helyét a piacon, különösen, ha a technológiai igények és a piaci környezet is jobban illeszkednek majd hozzá.

Az idő eldönti, hogy az Apple meg tudja-e oldani a Vision Pro körüli kihívásokat, de egy biztos: a vállalat minden innovációja a jövő új lehetőségeit vetíti előre, és hozzájárul a technológia határainak kitolásához.

Ez is érdekelhet